رویکرد پرسشگرایانه

سیاسی اجتماعی اقتصادی و انتقادی

رویکرد پرسشگرایانه

سیاسی اجتماعی اقتصادی و انتقادی

سالروز قهرمان ملی؛ برگرفته از سایت بی بی سی

قهرمان ملی افغانستانحامد کرزی از رهبران سیاسی و جهادی افغانستان خواسته است که برای بهبود وضعیت فعلی این کشور با هم متحد شوند.

آقای کرزی که در مراسم بزرگداشت هفتمین سالروز ترور احمد شاه مسعود فرمانده فقید مجاهدین، در کابل سخنرانی می کرد گفت در این اواخر برخی از خارجی ها در تلاش اند تا میان احزاب و رهبران سیاسی این کشور تفرقه ایجاد کنند.

در این مراسم، افزون بر رئیس جمهور و مقامات ارشد دولتی، اعضای پارلمان، رهبران سابق جهادی و صدها تن از شهروندان افغان شرکت داشتند

.

اتحاد رهبران سیاسی و جهادی

سخنرانان دیگر نیز، بیشتر روی اتحاد میان رهبران سیاسی و اشتراک بیشتر مجاهدین در تامین امینت این کشور، تاکید داشتند.

رئیس جمهور افغانستان با حضور رهبران سیاسی و جهادی و مقامات ارشد دولت افغانستان، در کنار ستایش از کارنامه احمدشاه مسعود، با تاکید ابراز داشت که در حال حاضر ملت افغانستان به اتحاد و همبستگی این رهبران نیاز دارد.

آقای کرزی هم چنان ابراز داشت که در این اواخر، برخی از خارجی ها تلاش می کنند میان رهبران سیاسی و جهادی تفرقه ایجاد کنند و به سود خود از آنها استفاده کنند.

هرچند آقای کرزی مشخص نکرد که مرادش از خارجی چه کسانی است؟ اما چند روز پیش هنگام دیدار باز ماندگان قربانیان حادثه شیندند، آقای کرزی گفته بود، رابطه اش با دوستان بین المللی اش به دلیل بی دقتی آنها در حملات نظامی "خراب" شده است.

رئیس جمهور افغانستان، دلیل اصلی تضعیف نظام این کشور را عدم همبستگی رهبران سیاسی و جهادی افغان عنوان کرد.

اتفاق با وجود اختلاف

حامد کرزی افزود که هرچند کشورش به کمکهای خارجی نیاز دارد، ولی با تاکید ابراز داشت، تازمانی که خود افغانها با هم متحد نشوند، این کشور آباد نخواهد شد.

او از تمام رهبران سیاسی و جهادی خواست تا در تحکیم نظام و دولت سازی تلاش کنند.

آقای کرزی گفت: "قطعا امکان ندارد که این خاک جور شود، مگر به دست خود افغان ها. این خاک زمانی به دست خود ما آباد می شود که با اتفاق باشیم. ابدا این خاک در بی اتفاقی ما جور نمی شود."

آقای کرزی افزود: "آرزویم امروز این است که تمام حلقات سیاسی افغانستان، بزرگان افغانستان با وجود داشتن مفکوره های مختلف سیاسی و برنامه های مختلف سیاسی در راه آبادی این ملت یک دست باشیم و با اتفاق باشیم."

این نخستین باری است که رئیس جمهور کرزی، رهبران مجاهدین را، به همکاری برای بهبود وضعیت کشورش فرا می خواند. وخارجی ها را به تفرقه افکنی متهم می کند.

محمد محقق، یکی از رهبران سابق جهادی در صحبتش تاکید کرد که برای فایق آمدن بر جنگجویان طالبان باید سهم بیشتری برای مجاهدین در ارتش افغانستان در نظر گرفته شود.

'تا مجاهد نزند...'

http://www.bbc.co.uk/f/t.gif



عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران سرشناس سابق جهادی در این مراسم از کارکردهای احمد شاه مسعود به نیکویی یاد کرد و گفت که نیروهای ارتش باید از تاکتیک های جنگی احمدشاه مسعود در نبرد با جنگجویان طالبان استفاده کنند.

در همین حال آقای سیاف تاکید کرد که بدون سهم دادن مجاهدین برای تامین امنیت این کشور، هیچ نیرویی قادر به امن ساختن افغانستان نخواهد بود.

آقای سیاف گفت: "گپ آخر من این است، بسیار عامیانه می گویم، این میدان (جنگ افغانستان) را تا مجاهد نزند،( فتح نکند) پدر کس زده نمی تواند."

احمدشاه مسعود، وزیر دفاع پیشین افغانستان و فرمانده ارشد ائتلاف افغانی ضد طالبان، پس از سالها مقاومت در برابر اشغال کشورش توسط ارتش شوروی سابق و نبرد با گروه طالبان، در نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، توسط دو نفر عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولایت شمالی تخار ترور شد.

لویه جرگه اضطراری افغانستان که در پایان دولت موقت تشکیل شد، به احمد شاه مسعود لقب قهرمان ملی داد و سالروز کشته شدن وی، در افغانستان "روز شهید" و تعطیل رسمی اعلام شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد